Do you speak… EMOJI?

Do you speak… EMOJI?

Tym pytaniem otworzyłam jakiś czas temu dyskusję wśród marketerów na LinkedIn.  Temat może i wydaje się błahy ale… warto podejść do niego całkiem poważnie! 

Emoji, pismo obrazkowe to praktycznie nowy język, który chyba na dobre rozgościł się w naszej kulturze. Codziennie korzystamy – czynnie lub biernie – z tych kolorowych symboli, ubarwiających nasze komunikaty w mediach społecznościowych.
W związku z tym na styku językoznawstwa, psycholingwistyki i marketingu pojawiają się rozważania na temat wykorzystania pisma obrazkowego w codziennej, prywatnej i zawodowej komunikacji współczesnych ludzi. 

Sprawdźmy więc: co ciekawego wiadomo już na ten temat? 

Po pierwsze – wyjaśnijmy to sobie raz a dobrze: emojis to nie to samo co emotikony! 

Emotikony: inaczej emotki, to zapisane w formie tekstowej uśmieszki obrócone o 90 stopni w w przeciwnym kierunku do ruchu wskazówek zegara. Na przykład :-), ;-), XD. 

Emoji (za Wikipedią: jap. 絵文字; wym. [emodżi] ) – „piktogram, stosowany przez użytkowników internetu. Podobnie jak emotikony, emoji służą do wyrażania emocji poprzez wizerunki twarzy, ale w przeciwieństwie do nich obejmują również przedmioty, miejsca, rodzaje pogody, rośliny, zwierzęta i służą do uwydatniania wiadomości”.

Emojis w badaniach i biznesie

Adobe przeprowadziło ciekawą ankietę dotyczącą trendów w wykorzystaniu emojis. Zdaniem ponad 90% ankietowanych, symbole graficzne pomagają im lepiej wyrażać emocje! W raporcie znajdziecie też dane dotyczące najpopularniejszych emojis.

Badania naukowe, ale i praktyka biznesowa również niosą nam kilka ultraciekawych punktów widzenia:

👉🏻 Ten pozornie niewinny świat znaczków i obrazków niesie też wiele zagrożeń! Coraz częściej mówi się o ich ciemnej stronie – niechcianych podtekstach seksualnych (🍆 już nigdy nie będzie „tylko” niewinnym bakłażanem…) czy cyberbullinguCyberbullying in Poland: a case study of aggressive messages with emojis targeted at the community of hunters in urbanized society)

👉🏻  Emojis to źródło frustracji grafików i UXowców: te same emojis mogą wyglądać zupełnie inaczej na różnych urządzeniach, systemach operacyjnych i platformach. Powoduje to różne psikusy z rozjeżdżaniem testów, bloków graficznych, kolorów.

👉🏻  Jak emoji mają się do założeń inkluzywności i dostępności? Używanie tych symboli w otwartej komunikacji na przykład w mediach społecznościowych potencjalnie wyklucza z dyskusji osoby starsze. Z emojis niezbyt dobrze radzą sobie również technologie asystujące dla osób z dysfunkcjami wzroku.

👉🏻 Użycie emoji potencjalnie wpływa na konwersję i klikalność tekstów marketingowych, SEO, widoczność w wynikach wyszukiwania Google! (źródło: „Jak wycisnąć więcej z Twojego SEO?” Prezentacja Eweliny Podrez na Kolbuszowa 2.0 #5 (11.10.2019)

👉🏻 Emojis wspierają też budowanie marki osobistej (wiesz, że Kim Kardashian ma własne emoji? Nazywają się KIMOJI. Są też wykorzystywane w brandingu firm i organizacji, zwłaszcza na Facebooku. 

👉🏻  Czy możliwe jest wykorzystanie emoji w badaniach?  Badacze próbują dowieść, że tak – aktualne sprawdzają, czy 3-stopniowa, 5-stopniowa lub 7-stopniowa skala emoji przynosi podobne wyniki odpowiedzi, jak klasyczny podział Likerta (Kılıç, 2021).  

👉🏻   A jak wypadają różnice pokoleniowe w korzystaniu z emoji? Okazuje się, że używając symbolu: 😂 w dyskusji z pokoleniem millenium lub Z, mogę zostać uznana za boomera, który nie nadąża za trendami! 
Dodatkowo interpretacja danego emoji może zależeć od kontekstu, doświadczeń i wielu innych czynników. Mówiąc wprost – dwie osoby mogą używać tej samej emoji w zupełnie różnym znaczeniu i z innymi intencjami! Przykład: emoji 🙏🏻, nad którym do dziś trwają debaty (modlitwa czy piąteczka? ).

👉🏻    Okazuje się jednak, że wysyłając niewinny kciuk, serduszko czy uśmiech również możemy zostać zupełnie opacznie zrozumiani – zwłaszcza przez współpracowników z ciut innego pokolenia! 😱 W niektórych zespołach – zwłaszcza tych zdalnych lub hybrydowych – doprowadziło to do stworzenia własnych, wewnętrznych słowników emojis, które pomogły ujednolicić „co autor chciał powiedzieć przez”. Przekazywane są w procesie onboardingowym nowym członkom teamu. Fantastyczny przykład inkluzywnej kultury organizacyjnej, dynamicznie dostosowującej się do wyzwań współczesności! 

Emoji to ultraciekawy temat, zwłaszcza ostatnie punkty. Dlatego my również postanowiliśmy podejść do niego badawczo! 

W krótkiej, acz treściwej ankiecie chcemy poznać sposoby, w jaki różne grupy wiekowe wykorzystują emojis w codziennej komunikacji prywatnej i zawodowej. Ankieta dostępna jest pod adresem:  https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSctes5lo97NxQVXjsb7hsBJIi72AzKuvoEV2MCz4Z2XYqERBA/viewform 

Na końcu formularza jest miejsce do zostawienia maila – wyślemy raport gdy będzie już skończony. A po zamknięciu badania podmienimy link na przycisk do pobrania gotowego materiału. 

Chcesz nam pomóc? Udostępnij! 


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *