W pierwszym wpisie z cyklu „Biblioteczka badacza” chcę polecić Wam pięć pozycji, od których warto zacząć. Niezależnie od tego, czy jesteś badaczem we własnej firmie, czy planujesz zacząć karierę jako UX researcher, analityk albo marketingowiec – ten zestaw będzie pomocny w rozpoznaniu tematu, zbudowaniu siatki pojęciowej, poznaniu kilku podstawowych narzędzi badawczych. Gwarantuję, że po przeczytaniu każdej z nich zaczniesz myśleć jak badacz, patrzeć uważniej, dostrzegać więcej i wyciągać trafniejsze wnioski.
Let it fly!
No to lecimy. Na początek – bardzo lekkie i przyjemne w odbiorze, a jednocześnie osadzone w szerokim kontekście planowania i prowadzenia własnych projektów biznesowych, „Gotowi na start” Pata Flynna. Trafiłam na nią dzięki poleceniu Michała Szafrańskiego w innej świetnej książce – „Zaufanie jako waluta przyszłości”, którą – tak na marginesie – również gorąco Wam polecam, bo jest fantastycznym przykładem uważności na potrzeby odbiorców, analizowania wniosków i badawczego podejścia w biznesie.
Mindset badacza dla początkujących
Pozostając w klimacie lekkim i łatwoprzyswajalnym – „Pięciodniowy sprint” będzie idealny dla przedsiębiorców, startupowców, którzy nie mając wcześniejszych doświadczeń badawczych chcą zorganizować pierwsze badanie swojego pomysłu. Autorzy prowadzą nas krok po kroku przez kolejne etapy testu w metodyce Design Sprint aby w pięć dni ustalić cele, sformułować pytania, dobrać narzędzia, doprecyzować założenia, przygotować prototypy i wreszcie – przeprowadzić testy, a następnie wyciągnąć z nich przydatne strategicznie wnioski.
Akademickie podstawy
„Badania jakościowe w marketingu. Jak zrozumieć konsumenta” to kolejne must read dla każdego, kto przymierza się do prowadzenia wywiadów. Dominika Maison w przejrzysty, atrakcyjny sposób połączyła w niej teorię z wieloletnią praktyką agencji badawczej. Książka nie tylko przybliża użyteczne metody badań jakościowych, ale przede wszystkim pozwala zrozumieć ich specyfikę, płynące z nich benefity, ograniczenia i ryzyka.
Klientocentryzm
Design thinking to podejście, które w centrum stawia użytkownika, klienta i jego potrzeby. Stąd wzięło się też określenie „klientocentryzm” jako dążenie do jak najlepszego poznania, zrozumienia i zareagowania na realne potrzeby odbiorców. Taki też jest cel „Poradnika design thinking”, opracowanego przez Beatę Michalską-Dominiak i Piotra Grocholińskiego. Autorzy prowadzą nas przez kolejne etapy i filary procesu badania, wyposażając w solidną porcję konkretnych narzędzi, opisów przypadków i szerokich wyjaśnień. Szczególną uwagę warto zwrócić na rozdział „Tworzenie rozwiązania”, w którym znajdziemy kilka nieznanych, a skutecznych i kreatywnych metod generowania pomysłów i rozwiązywania problemów.
Doświadczenia użytkowników
Jeśli chcesz dobrze zrozumieć potrzeby użytkownika i trafnie na nie odpowiadać, nie możesz pominąć kwestii jego doświadczeń w kontakcie z Twoim produktem. Książka Igi Mościchowskiej i Barbary Rogoś-Turek „Badania jako podstawa projektowania user experience” to podręcznik dla badaczy, projektantów, product managerów, marketingowców – każdego, kto dostrzega i rozumie potrzebę projektowania intuicyjnych interfejsów opartych o faktyczne potrzeby, z uwzględnieniem problemów, trudności, pryzwyczajeń odbiorców. Narzędzia, metody, dobre praktyki, celne porady zawarte w publikacji ułatwią wejście na ścieżkę badawczą każdemu twórcy rozwiązań cyfrowych.
Tyle na początek, chociaż lista mogłaby być trzy razy dłuższa. W kolejnych wpisach będę starała się pokazywać Wam inne wartościowe publikacje. Jeśli chcecie być na bieżąco, polecam zapisać się do newslettera lub polubić fanpage.